Gdy na dworze śnieg i deszcz i raczej szare kolory za oknem uśmiechu na twarzy dodała żywa prezentacja najnowszego modelu ze stajni Mercedesa SLS AMG E-Cell . Pierwszy raz model wyszedł na światło dzienne na wystawie North American International Auto Show w Detroit wzbudzając zachwyt i zainteresowanie swoim kształtem, walorami, ale co zapewne największe wrażenie wzbudził jego żółty kolor. Samochód jest niewielkim procentem strategii jaki obrała firma, która zakłada że w przeciągu zbliżających się lat emisja substancji które emitują samochody marki Mercedes zostanie drastycznie zmniejszona i ograniczona.
Model ten to typowo sportowy samochód elektryczny zaprojektowany przez znana firmę AMG(Mercedes-AMG GmbH) która należy do całego koncernu Daimler AG. Elektryczny model Mercedesa-Benz SLS AMG jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi umieszczonymi w pobliżu każdego z kół. Maksymalna moc sumaryczna silników wynosi 526KM (392kW). Co zaskakujące napęd ten ma podobne osiągi do oferowanego przez firmę SLS w wersji z silnikiem spalinowym ( 6,3 l i V8 o mocy 571 KM-420Kw). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy. Zastosowano w nim aż cztery tryby hamowania, dwa pierwsze nadają samochodowi minimalne opory w napędzie, natomiast trzeci i czwarty to typy agresywnego hamowania pozwalające na rodzaj jazdy typowo sportowy (wszystkie tryby hamowania reguluje się za pomocą migawek w kierownicy). Cacko AMG dostało zupełnie nową przednią oś, układ kierowniczy jest elektrohydrauliczny. Zamontowano w nim rozdzielacz powietrza z przodu i tyłu oraz dyfuzor (gdyż samochód nie posiada z oczywistych względów układu wydechowego) dzięki tym zastosowaniom samochód o wiele lepiej sie prowadzi przy większych prędkościach (większy docisk).W modelu na pokazach zostały zastosowane akumulatory litowo-jonowe jednak w autach które trafią do produkcji (od 2013 roku) głównym dostawcą będzie firma Deutsche Accumotive, która w 90% należąca do koncernu Daimler AG (10% Evonik). Pakiet tych akumulatorów które są w stanie zgromadzić 48kWh elektrycznej starcza na 200 km płynnej jazdy.
Oczywiście przy tym typie auta napęd obowiązkowo na 4 koła, ciekawe jest także przeniesienie napędu na stałe przełożenie( samochód nie posiada sprzęgła). Należy wspomnieć ze maksymalna prędkość jaka jest sugerowana to 250 km/h (czyżby pierwszy elektryczny”sportowiec” miał wyrzucić z rynku wszystkie tego typu paliwożerne bestie?). Zaprezentowany SLS AMG E-Cell jest prototypem kompletnym, pełni sprawnym lecz maszyna w dalszym ciągu (wedle informacji producenta) będzie udoskonalana i zapowiedziano że zostanie włożone wiele pracy aby znacznie poprawić wiele parametrów (choćby zasięg). Więc czy owy model stanie się oczywistą konkurencją dla Audi R8 e-Tron nad którym inżynierowie stajni Audi pracują w dużej tajemnicy.
Czas okaże czy samochody napędzane elektrycznymi napędami wprowadzą nowy styl i zmienią nasz świat na lepszy, bardziej ekologiczny, czy będziemy potrafili wyruszać na odległości 200 km i posiadać cierpliwość (przymusowa przerwa na ładowanie samochodu)czy może w pewnym czasie zatęsknimy za czystą jazdą na benzyniaku czy dislu, za tym zapachem, za tym czuciem tej agresywności za tym na czym się wychowywaliśmy.
via http://www.mercedes-benz.com