W epoce tworzyw sztucznych odkrywamy zapomnianą, fascynującą historię tworzenia cudownych przedmiotów z naturalnych materiałów.
Tysiące lat temu Chińczycy nauczyli wykorzystywać lakier uzyskiwanych z drzewa ‘lakierowego’ Rhus vernicifluum do produkowania naczyń, mebli i ozdób. Na bambusowe formy przedmiotów nakładli kolejne warstwy lakieru dokładnie je susząc i szlifując. Powstawały w ten sposób twarde, gładkie i lśniące powierzchnie. Przez wieki zmieniała się moda i rozwijały różne techniki zdobienia przedmiotów. Poza różnymi kolorami lakieru do końcowej dekoracji wykorzystywano również płatki złota, masę perłową, skorupki z jajek, różne metale lub po prostu malowano różne motywy. Osobną metodą było rzeźbienie w twardej powierzchni lakieru.
Mistrzowie lakierowania dostarczali przez stulecia luksusowe przedmioty do cesarskich i arystokratycznych rodzin Chin i Japonii. Setki lat temu technika dotarła również do Japonii, Korei, Wietnamu, Tajlandii i Birmy. Każdy z tych krajów rozwinął swoje wzornictwo.
Artystyczne osiągnięcia w tej dziedzinie wytwórczości dorównują prestiżem porcelanie i wyrobom z jedwabiu. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w wielu muzeach i galeriach całego świata (w tym w Luwrze) znajdują się przedmioty lakierowane.
Prezentujemy kolekcję współcześnie wytwarzanych przedmiotów. Wszystkie zostały wykonane z oszałamiającą precyzją. Należy pamiętać, że wykonanie jednego przedmiotu trwa co najmniej 30 dni.
Formy tych przedmiotów powstały z bambusa. Cienkie kawałki bambusa zostały dokładnie sklejone ze sobą nadając przedmiotom ich kształt. Całość została ręcznie wyszlifowana, aby uzyskać absolutną gładkość powierzchni. Na tę powierzchnię nałożono również ręcznie kolejne 16 warstw lakieru. Każda z tych warstw schła 2 dni dla uzyskania należytej twardości. Każdą wyszlifowano, aby zachować gładkość powierzchni.
Tak przygotowaną podstawę udekorowano wzorem stworzonym ze skorupek jaj w różnych naturalnych kolorach lub cienkimi płatkami złota. Skorupki lub płatki złota były pracowicie i cierpliwie nakładane ręcznie – kawałek po kawałku. Zachowano przy tym należytą dbałość, aby wzór był precyzyjny, zwarty, a powierzchnia przedmiotu idealnie równa. Całość zastała na końcu zabezpieczona bezbarwnym lakierem i po raz ostatni wyszlifowana.
Tworzenie każdego przedmiotu wymaga ciągłej uwagi i cierpliwości. Nieostrożność lub niedokładność na którymś etapie pracy może zniszczyć cały uprzedni wysiłek. Kiedy wyobrazimy sobie pracochłonność techniki i potrzebne umiejętności artysty, zaczynamy dostrzegać różnicę dzielącą takie przedmioty od innych otaczających nas produkowanych na masową skalę.
Starannie dobrane kolory przedmiotów zachwycają swoją głębią i delikatnością. Przedmioty błyszczą i mienią się odbijając światło. Zaskakujące jest jak wiele energii może wprowadzić pojedynczy przedmiot do aranżacji całego pomieszczenia.
Misy, talerze i tace mają niewątpliwie walor dekoracyjnych i kolekcjonerski. Miłośnikom pięknych przedmiotów każdy z przedmiotów kolekcji sprawi wiele radości.
Więcej informacji o technice lakierowania (Lacquerware) można znaleźć m.in. na stronach:
Metropolita Museum of Arts, Nowy York
http://www.cultural-china.com