Czym właściwie jest doming?

Czym właściwie jest doming?

Spis treści

Doming to technologia polegająca na pokrywaniu m.in. zadrukowanej folii samoprzylepnej, ale też innych produktów z nadrukami, warstwą żywicy poliuretanowej. Dzięki temu powstają niepowtarzalne i trwałe oznakowania produktów czy też gadżety reklamowe z efektem 3D.

Ta metoda produkcji ma szerokie zastosowanie ze względu na swoje właściwości, bowiem powłoka żywiczna jest odporna na mróz, ścieranie się, zalanie i inne zniszczenia. Co więcej, chroni też nadruk przed wyblaknięciem, co pozwala mu zachować wyrazisty kolor przez długi czas. Te zalety w połączeniu z efektami wizualnymi w postaci efektu wypukłości oraz soczewki pozwala na uzyskanie przyciągających wzrok i estetycznie wyglądających oznakowań produktów. 

Na czym polega technika domingu?

Słowo „doming” pochodzi z języka angielskiego i oznacza w wolnym tłumaczeniu: „tworzenie się kopuły”. W tym dość dziwnie brzmiącym w języku polskim stwierdzeniu tkwi jednak cała tajemnica technologii. Żywica poliuretanowa przed utwardzeniem jest płynną substancją, którą nakłada się zwykle na zadrukowane wcześniej dowolną metodą uznaną w branży drukarskiej i wycięte etykiety z folii samoprzylepnej. Po aplikacji żywica tworzy powłokę o grubości około 1-2 mm, która z wyglądu przypomina kopułę – jest wypukła i ma zaokrąglone krawędzie. Innym, dobrym porównaniem jest wygląd kropli wody na powierzchni dobrze nawoskowanego auta. Doming w gruncie rzeczy bazuje na tym samym zjawisku fizycznym związanym z energią powierzchniową i zachowaniem się płynnych substancji pod jej wpływem.

Gdzie można zastosować doming?

Produkty wykończone domingiem zyskują elegancki połysk i efekt 3D, co przyciągnie każde spojrzenie. Nie mniej istotna jest też jego trwałość na czynniki atmosferyczne, co pozwala np. na tworzenie oznakowań przedmiotów użytkowanych na wolnym powietrzu.  Z tych powodów doming stosowany jest w szeregu branż, np.:

  • marketingowej (breloki, otwieracze, magnesy, nalepki 3D, pinsy, plakietki i wiele innych);
  • maszynowej (oznakowanie maszyn i urządzeń);
  • samochodowej (ramki do montażu tablic rejestracyjnych, napisy 3D na bagażnik, naklejki, wykończenia deski rozdzielczej, znakowanie modelu pojazdów);
  • AGD (oznakowanie i wykończenie urządzeń);
  • elektronicznej (oznakowanie sprzętu elektronicznego);
  • meblarskiej (oznakowanie i wykończenie mebli, zwłaszcza biurowych).

Wydrukowane na folii samoprzylepnej nalepki 3D tworzone są w dowolnych kształtach i kolorach, a odpowiedni dobór efektu folii (lustrzana, srebrna, srebrna „szczotkowana”, itp.)  sprawi, że produkt będzie jeszcze bardziej unikatowy. Dzięki tej technice można w relatywnie tani i trwały sposób reklamować swoją firmę, nie obawiając się o jej dobry wizerunek.

Jakie są zalety technologii doming?

  • to wspaniały pomysł na przyciągnięcie uwagi otoczenia;
  • gwarantuje trwałość;
  • chroni przed promieniowaniem UV i blaknięciem kolorów;
  • zapewnia efekt soczewki;
  • kolory produktu stają się żywsze;
  • jest stosunkowo tania;
  • chroni nadruk przed czynnikami atmosferycznymi;
  • czyni produkt unikatowym;
  • zapewnia efekt 3D.

Powiązane artykuły