Packshot to termin wchodzący w zakres fotografii produktowej. Chodzi o przedstawienie konkretnego produktu w celach reklamowych za pośrednictwem statycznego lub ruchomego obrazu. Fotografia produktowa tego typu dotyczy zazwyczaj wykonania zdjęcia na jednolitym, białym tle.
Neutralna oprawa packshotów
Packshoty wykonywane są na czystym tle. To właśnie neutralna oprawa, w jakiej wykonany jest każdy packshot, pozwala wyeksponować najważniejsze cechy wskazanych produktów, a dokładniej ich kolory, kształt oraz unikalne detale. Coraz częściej zdjęcie produktowe przyjmuje formę obrotową, 360. Takie packshoty traktowane są jako interaktywne.
Pierwszy etap, jeszcze przed wykonaniem zdjęć powinien dotyczyć rozmowy z klientem. Fotograf powinien wiedzieć, co klient ma zamiar wyeksponować. Rodzaj packshotu zawsze powinien być przystosowany do specyfiki produktu i przeznaczenia wskazanego zdjęcia. Ważne jest także stworzenie ekspozycji, tym bardziej że cały czas chodzi o dział, jakim jest fotografia reklamowa.
Produkt musi być przygotowany do zdjęcia w taki sposób, aby prezentował się jak najlepiej. Zdjęcia produktów są wykonywane w profesjonalnym studio, przy użyciu wysokiej jakości sprzętu fotograficznego. Później zaś nadchodzi etap posprodukcji, czyli obróbki i retuszu.
Kompleksowa obróbka packshotów
Kompleksowa obróbka packshotów, czyli zdjęć produktowych obejmuje focus stacking, a więc zwiększenie głębi ostrości. Ważne jest też szparowanie zdjęć, czyli usunięcie tła produktu. Neutralny cień i odbicie powinny być ustalone jeszcze przed sesją zdjęciową.
Jeśli zdjęcia wykonywane są przy użyciu techniki High End, to usunięte zostaną rysy, plamy i niedoskonałości, a kontrast zostanie odpowiednio dopasowany. Poprawiony zostanie także kształt produktu. Najczęściej też fotograf tworzy kilka wersji kolorystycznych dla wskazanego produktu. Światło dopasowane jest do produktu, jego kształtu i faktury materiału. Packshoty zwykle wykorzystywane są w: sklepach internetowych, prasie, mediach społecznościowych, telewizji, reklamie typu outdoor, reklamach oraz w ulotkach.
Dobre zdjęcie produktowe rzeczywiście przekłada się na zwiększenie wyników sprzedażowych. Klienci cenią produkty i usługi posiadające profesjonalnie wykonane zdjęcia, czyli właśnie packshoty. Na zrobienie dobrego zdjęcia produktu kładzie się coraz większy nacisk, ponieważ klienci zatrzymują uwagę na prezentowanych grafikach. To już nieodzowny element przekazów reklamowych.